Week 12 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isabelle Heijningen - WaarBenJij.nu Week 12 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isabelle Heijningen - WaarBenJij.nu

Week 12

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

09 November 2016 | Noorwegen, Oslo

Hei!

Een vertraagd verslag van vorige week. Iets met drukte.

Donderdag eindigde ik met dat ik Annabel (vriendinnetje van bedrijfskunde) ging ophalen die avond van het vliegveld voor een weekendje Oslo.
En het weekend had niet beter kunnen zijn!

Donderdagavond landde ze om 22.40 uur en daarna konden we door naar mijn kamer. Daar aangekomen heerlijk nog even wat gedronken en vooral alvast heel veel praten.

Vrijdagochtend gingen we na ontbeten te hebben naar de universiteit om daar even een rondje doorheen te lopen.
Daarna gingen we richting het stadscentrum. Daar gingen we allereerst op de ferry een rondje varen. In tegenstelling tot 2 weken daarvoor konden we nu heerlijk bovenop de boot zitten. Want de zon scheen! Kon niet beter.
Vervolgens gingen we door naar het operahuis want die moest natuurlijk ook gezien worden. Daarna hadden we een stuk hazelnoot-cheesecake als lunch. Heerlijk, maar jeetje, die voelde je 3 uur later nog in je maag zitten.
Maarja, we konden er in ieder geval weer tegenaan. We liepen een stuk door de stad naar het koninklijk paleis en de bijbehorende tuinen.
Vervolgens gingen we naar de mathallen. (Vergelijkbaar met de markthal van Rotterdam.) Daar gingen we avondeten.
Nog even snel boodschappen voor het avondeten voor zaterdag alvast en toen heerlijk naar huis om nog meer te praten en een lekker rustig een filmpje te kijken.

Zaterdag gingen we eerst een rondje lopen om het Sognsvann. Koud (bleek ook wel uit het ijs op wat overgebleven plassen) maar wederom super zonnig. Genieten.
Daarna namen we de metro naar de skischans, de Holmenkollen. Omdat je met deze metrolijn ook al een aantal meters stijgt is het uitzicht onderweg ook niet verkeerd.
Vervolgens moest er nog even een bezoekje aan het Vigelandspark worden gebracht want dat mocht natuurlijk niet ontbreken. Maar hiervoor moest er eerst nog even kracht worden opgedaan met een pølserbroodje. Soort van hotdog.
Zo vloog ook de 2e dag voorbij. Want onderweg hadden we ook nog even wat accessoires gekocht voor het halloween feest van de zaterdagavond.
Als bodem voor de rest van de avond maakten we zelf thuis pizza (genieten.) Daarna konden we richting de pre-party. Daarna een beetje getwijfeld over wel of niet de stad mee in gaan (veel gelopen de hele dag maar ook wel leuk). Uiteindelijk besloten we nog wel even mee te gaan. Hier bleek wel dat Halloween hier een stuk uitgebreider wordt gevierd dan in Nederland. De mensen hadden echt uitgepakt met hun outfits. Maar ook bleek het uit de rijen die voor alle kroegen en clubs stonden. Nadat we een behoorlijke tijd in de rij hadden doorgebracht besloten we toch maar met de nachtbus naar huis te gaan voordat we binnen waren geweest. Dit ook omdat het een beetje vaag was of de bussen nou wel of niet zouden rijden en tot welke tijd (vanwege het omzetten naar de wintertijd) en we liever niet nog 5/6 extra kilometer wilden lopen voor als de bus niet meer zou rijden.

Zondag was alweer de laatste dag. Lekker rustig aangedaan. Eerst gingen we nog even naar de national gallery voor “the scream.” Vervolgens naar de vesting aan de haven gelopen en toen helemaal langs het water gelopen naar het operahuis. Onderweg kwamen we toen ook de boot tegen die mij een weekje later naar Kopenhagen moest gaan brengen. Helemaal leuk. Ohja, en in dit geval was de lunch ook weer niet verkeerd want een kaneelbroodje stond ook nog op het lijstje om gegeten te worden.
Vervolgens naar mijn kamer om spullen in te pakken en naar het vliegveld te gaan. Op het vliegveld nog even thee gedronken en toen was het tijd om helaas weer afscheid te nemen. Maar het was een topweekend! Thanks Annabel!

Daarna was de zondag nog niet helemaal voorbij. Er stond namelijk nog overleg gepland voor onze trip naar Tromsø. Want omdat we daar geen beschikking hebben over een auto hebben we een toer geboekt voor het zien van het noorderlicht. Wel zo handig omdat je een grotere kans hebt als je buiten het bereik van stadslicht bent.
Dus ik ben benieuwd.

Maandag was het weer back to normal life. Helaas.
Dinsdag ook weer de hele dag college, maar ’s avonds stond Finding Dory op het programma. Want die was door ons (alle mensen die naar de filmavond kwamen) tot favoriet verkozen. Best leuk, een kinderfilm met allemaal 18+’ers. Maar het was weer gezellig.
Woensdag laatste college en toen nog even de stad in om wat souvenirs in te slaan om op te sturen naar Annabel omdat we daar geen tijd meer voor hadden.
Daarna mijn tas ingepakt om donderdag naar huis te vliegen.
Was wel gek om weer Nederlands om je heen te hebben. Ik heb het ook altijd als ik terug kom van vakantie maar in dit geval iets erger. En allemaal nieuwe gebouwen en bruggen en winkels onderweg van het centraal station naar huis. Kan veel veranderen in die drie maanden. Al was het nog net zo’n bouwput bij Utrecht Centraal station als dat het was toen ik weg ging, misschien nog wel groter.

Goed, dit was het weer.
Van deze week volgt later een verslag, maar de week is nog niet voorbij. ;)