Eerste week - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isabelle Heijningen - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isabelle Heijningen - WaarBenJij.nu

Eerste week

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

20 Augustus 2016 | Noorwegen, Oslo

Hei!

De eerste week hier in Oslo zit er alweer op! De tijd vliegt hier voorbij. Voor mijn gevoel zit ik er alweer langer dan deze ene week. Bovendien is het weer tot nu toe behoorlijk goed! Dus daar hebben we geluk mee. Slechts een paar druppeltjes regen gehad en veel zon.

Aangezien ik in het vorige verslag had verteld dat er een cursus Noors op het programma stond, zullen we daar hier maar eens mee beginnen.

Het Noors is een taal die heel erg gebaseerd is op klanken. Zo moet je bijvoorbeeld oppassen dat je niet in plaats van "hoi" "haai" zegt. Is toch wat jammerlijk als je voor een haai wil waarschuwen en het potentiële slachtoffer het idee heeft dat je enkel vriendelijk gedag wil zeggen. ;)
Ook zijn er een aantal klinkers meer dan in het Nederlands. Zoals bijvoorbeeld de ø, æ en de å.
Om deze nadrukkelijk uit te spreken moet je je tong danwel tegen je tanden aandrukken, danwel het achterste van je mond. Of je mond moet in een soort van grijns vouwen danwel alsof je vis bent met ronde lippen.
Maar goed, dat Noors, dat is dus nog een uitdaging. Een cursus van 90 minuten was dan ook nog net wat te kort, maar misschien dat we na die 5 maanden straks toch wel wat zinnetjes en woorden hebben opgepikt. We gaan het zien.

Na deze spoedcursus Noors zijn we met vrijwel alle uitwisselingsstudenten naar een meer in de buurt, Akerselva, gelopen. Hier lekker in de zon gezeten. Ohja, en ook nog even een foto laten maken voor onze studentenkaart, die je nodig hebt bij bijvoorbeeld je tentamen.

Woensdag begon echt de FADDERULLAN, ofwel de introductieweek zoals we die ook kennen in Nederland met ook de bijbehorende feesten. Maar eerst 's ochtends mijn studentenkaart opgehaald en een informatiesessie over (mogelijke) cultuurverschillen tussen je thuisland en de Noren. Nadat we nog even een kaartje kochten en een ander kaartje probeerden (maar mislukte) te kopen voor een aantal andere activiteiten, gingen we naar de pre-party. Die begint hier dus gerust al om 16.00 uur.
Hierna gingen we naar Chateau Neuf, waar we eerst in een soort van biergarten aan lange tafels zaten. Daarna kon het feest binnen losbarsten.

Op donderdag hadden we, na een gratis ontbijt (erg aantrekkelijk in het dure Noorwegen) een college over hoe we het beste aan BI, de universiteit, konden studeren. Want ja, dat is toch ook wel de bedoeling van een uitwisseling.
Omdat het super mooi weer was zijn we daarna met een groepje met de ferry naar een eiland op 10 minuutjes afstand gevaren.
Daar heerlijk in de zon gezeten met een super mooi uitzicht.
Van die mooie uitzichten kregen we honger, dus verplaatsten wij ons, inclusief onderweg gekocht wegwerpbarbecue, naar het park. Waar nog anderen zaten. Om een uurtje of half tien was er vanuit de Vigelandsparken daar een van de mooiste zonsondergangen die ik ooit gezien heb te zien.

Vrijdag stonden er nog wat administratieve handelingen op het programma. Om geen illegaal te zijn moesten wij ons registreren bij de politie. Maar we konden de benodigde documenten gewoon bij de universiteit afgeven, wat erg gemakkelijk was.
Daarna gingen we naar het Sognsvann, een meer hier op slechts 15 minuten van mijn kamer vandaan. En ook dat was weer meer dan mooi.
Hier gingen we weer barbecuen. (Ja er zit een rode lijn in de afgelopen week: lekker weer + park + barbecue.)

Daarna gingen we naar het Melkfestival. Een soort van cultureel festival waar ook heel, Indiaans, Pakistaans etc., Oslo kwam. Ook heeft de huisgenoot van een Nederlands meisje wat ik hier heb leren kennen ons allerlei toetjes aangewezen en laten proeven. Allemaal super lekker!
De avond hebben we nog afgesloten met een biertje.

Vandaag stond er een vossenjacht op het programma. Waarbij we op zoek gingen naar mensen en dan daar opdrachtjes deden (piramide bouwen, quiz...). En nu staat er eventjes niet zoveel op het programma vanavond. Er kan natuurlijk altijd uitgegaan worden, maar een avondje "thuis" is ook wel eventjes lekker. Lekker huiselijk de wasmachine gaan uitvinden en dergelijke. ;)
Ohja, en nadenken over tripjes in Noorwegen die we willen doen. Want dat moet op redelijk korte termijn omdat het hier natuurlijk vrij snel winter gaat worden. Ook belangrijk!

Morgen staat er dan weer een concert en afterparty op het programma.

Maandag beginnen dan echt mijn eerste colleges. De collegeblokken en pennen zijn in huis dus we zijn er klaar voor!

Se deg senere!

Isabelle

• 25 Augustus 2016 - 20:02

Marjolein:

hoi Isabelle, klinkt allemaal heel gezellig en een goede start zo te horen. hoe is je huisvesting? beetje zoals je in nl gewend bent? Veel succes!

• 31 Augustus 2016 - 17:17

Isabelle Van Heijningen:

Het duurde even. Maar ik heb gevonden hoe ik kan reageren op jullie reacties. Huisvesting is helemaal goed! Maar zal er van de week even wat uitgebreider over schrijven! Maar korte samenvatting is dat we op een soort van campus wonen met dan in een gebouw en dan weer in een unit met 7 mensen totaal.