Uitwisseling! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isabelle Heijningen - WaarBenJij.nu Uitwisseling! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isabelle Heijningen - WaarBenJij.nu

Uitwisseling!

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

16 Augustus 2016 | Noorwegen, Oslo

Hey allemaal!

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten verblijf ik deze maanden in Oslo, Noorwegen. Heb het maar een paar keer genoemd, toch Boudewijn?
Afgelopen vrijdag was het dan zover en vertrok ik echt naar het Noorden!
Eenmaal geland om Gardermoen Airport duurde de bagage even, want de luchthaven was niet helemaal ingesteld op de drukte van de vele vakantiegangers. Maar, na even wachten had ik mijn beide koffers weer. Altijd weer een opluchting.
Toen met een paar medestudenten van de Erasmus Universiteit naar Oslo centraal station gegaan. Hier werden we opgewacht door wat studenten van BI, de universiteit waar ik de komende maanden zit. Deze stuurden ons vervolgens door om de sleutel van onze kamer op te gaan halen.
Toen dat allemaal gelukt was konden we naar onze kamer. Mijn kamer is maar 1 metrohalte van de universiteit af, echt ideaal. Enige detail, zeker als je met 2 koffers aan het sjouwen bent, is dat je van de metro naar je kamer loopt, je wel 10 minuten een heuvel oploopt. Oslo is namelijk behoorlijk heuvelig. En, als je dan denkt dat je er bent moet je nog "even" zes verdiepingen op. Maar ach, we zijn er gekomen.
Vrijdagavond na aankomst direct daarna door naar de IKEA. Want er stond hier al wel een bed en kast en dergelijke, maar beddengoed enzovoort ging toch echt niet meer in mijn propvolle koffers passen. Gelukkig is hier de IKEA tot 23 uur 's avonds open. Dus dat was makkelijk. Bovendien gaat er een GRATIS bus naar de IKEA vanaf het centraal station, ook ideaal.
Maar voordat we gingen winkelen nog even bij de IKEA avondeten, want daar waren we allemaal ook wel aan toe inmiddels. Nadat alle benodigdheden gekocht waren gingen we weer terug naar onze kamers.
Zaterdagochtend een beetje rustig aangedaan en koffers uitgepakt. 's Middags heb ik toen met een aantal huisgenootjes (heb er 6) en nog wat anderen Oslo centrum in geweest. Omdat het mooi weer was hebben we avondeten gehaald bij de supermarkt en zijn dat op gaan eten in de zon met uitzicht over de haven van Oslo. Beter kon niet.
Daarna was de eerste "aankomst activiteit". We gingen vanaf het Operahuis naar de zonsondergang kijken. Zo konden we ook alvast de eerste medestudenten ontmoeten. Na de zonsondergang zijn we nog even wat gaan drinken in een bar. Als je 8 euro betaalt voor een halve liter bier dan heb je goedkoop bier gevonden. Wel wat duurder dus dan de Nederlandse prijzen. ;)
Zondag was er een bustoer georganiseerd door Oslo. Hierbij zijn we naar de skischans geweest, de Vigelandsparken en een rondje door Oslo zelf gereden. Heel leuk om zo een beetje een beeld te krijgen van de stad waarin je woont. Al hebben we natuurlijk nog een paar maandjes om de stad beter te leren kennen.
Gisteren, maandag, begon dan echt de introductieperiode. Zo hadden we een informatiesessie over van alles en nog wat, een campustour en een barbecue met onze "buddygroepjes." Onze buddygroep bestaat tot nu toe uit 3 Nederlanders, 2 Fransen en 3 Mexicanen. Morgen worden daar nog 10 Noren aan toegevoegd, ook wel leuk!
Vandaag gaan we ons op de Noorse taal storten met een cursus "Noors in 90 minuten." Ben benieuwd, want als je Noren onderling hoort praten is er geen touw aan vast te knopen.
Daarna gaan we naar een meertje vlakbij lopen.

Genoeg activiteiten dus. De introductieweek duurt tot begin volgende week, daarna mogen we echt aan de slag omdat de colleges dan beginnen. Ook leuk.

Later zal ik nog wat meer schrijven over de universiteit en waar ik woon.