Week 4: Kort weekje - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isabelle Heijningen - WaarBenJij.nu Week 4: Kort weekje - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isabelle Heijningen - WaarBenJij.nu

Week 4: Kort weekje

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

08 September 2016 | Noorwegen, Oslo

Weekverslag 4: korte week

Hei!

Zoals ik dinsdag al had gezegd zou ik vandaag nog even wat van mij laten weten. Hoewel de week nog niet helemaal over is. Maar vanavond hebben we de trein naar Bergen, dus dit weekend heb ik geen tijd om wat te schrijven.

Zondag hebben we een wandeling gemaakt van een kilometertje of 10/11. Het was namelijk erg mooi weer. Toen wij dan bij het Sognsvann aankwamen leek het wel een soort van Scheveningen; een heuse file stond er naar de parkeerplaats. Nog niet eerder meegemaakt. Een paar honderd meter verderop, aan de waterkant vonden we hiervoor de verklaring: er was een dag georganiseerd waarbij kinderen konden kanoën en opdrachten doen op en rondom het water. Dus hele families kwamen erop af. De meeste mensen bleven dan ook bij het meer hangen. Wij gingen echter omhoog. De wandeling naar de Vettakollen was maar 3 kilometer. Dus hebben we via een omweg gelopen. (Niet eens onbedoeld) Om een uurtje of 12.30 waren we bijna bij de Vettakollen. Daar even gepauzeerd en daarna nog een paar honderd meter naar de Vettakollen en bijbehorend uitzichtpunt zelf. Omdat het zo zonnig was kon je ontzettend ver kijken. Echt prachtig.
Na even van het uitzicht te hebben genoten gingen we weer naar beneden.
’s Middags stond er namelijk nog een activiteit op het programma: een borrel van de organisatie die ook de trip naar de Trolltunga regelt. Erg gezellig. Om een uurtje of half 8 werd er besloten om pizza te gaan eten 100 meter van de universiteit vandaan. We gingen met een groepje van 8. Er werden 3 grote pizza’s uitgezocht en daar kwamen we de avond wel mee door. Super gezellig.

Maandag begon de collegeweek weer gewoon. Shipping management stond er op het programma. Gegeven door een gastdocent in dit geval. Helaas zat er niet zoveel tempo in het college, maar verder was het wel prima! Daarnaast was het natuurlijk de verjaardag van Maurits, dus had ik er even voor gezorgd dat hij een ballon kreeg. Ik hoop dat je er blij mee bent/was Maurits! ;) En dat je genoten hebt van je verjaardag. Verder ook super gezellig geskypet met Marit en Nicole. (Was gezellig!!)

Dinsdagochtend ging de wekker erg vroeg. Al scheelt het dat het nu al licht is als je dan opstaat, maar denk dat het niet lang meer duurt voordat het gewoon nog donker is om 6.30 uur. Na een eerste college hebben we wat in de UB zitten studeren, toen even een korte pauze en door naar college 2 van de dag. Toen was het alweer 17.00 uur. Elke eerste dinsdag van de maand wordt er door de universiteit een gratis diner georganiseerd voor de internationale studenten. Je moet dan even een kaartje ophalen bij het Student Service Center. En dan kan je gaan. Omdat dat eten voor 18.30 uur gepland stond had het niet zoveel zin om naar huis te gaan, vandaar dat ik nog maar even verder ben gaan studeren.
Bij de ingang van waar we moesten zijn voor het BI-nner (het diner) werd ons verteld dat we even verder moesten lopen naar binnen en dat daar iemand op ons zou wachten die ons verder zou begeleiden. Wij, enthousiastelingen, liepen dus door, maar omdat we niemand zagen stapten we in de lift. Het bleek alleen dat wij zonder executive pasje, de lift niet naar de 6e verdieping konden bewegen. Ook gingen de deuren niet open. De enige knop die het deed was die naar de eerste verdieping. Dus dan maar dat. Maarja, dan kom je dus uit op de eerste verdieping waar je ook niet echt ergens anders komt dan de sportschool. Dus de enige optie was om buitenom het gebouw te lopen en opnieuw het proces, nu hopelijk met meer succes, te herhalen. Gelukkig herkenden ze ons nog en werden we nog preciezer begeleid. Dus dit keer kwamen we wel op de 6e verdieping, onder begeleiding van iemand met een wel werkend pasje. Vervolgen kregen we een super lekkere maaltijd. Het was risotto met iets van lam (VLEES! Is hier super duur, net zoals heel Noorwegen.) En zelfs nog een toetje. Het werd omschreven als cheesecake maar het leek meer op pudding. In ieder geval, het smaakte goed.
Daarna heerlijk naar huis.

Woensdag hoefden we ons pas later te melden, en in dit geval ook niet op de universiteit. We gingen voor het vak Norwegian Culture and History namelijk naar het Norsk Folkemuseum. Hier kregen we een rondleiding. Dit is een openluchtmuseum waar ze allerlei huizen gevonden in Noorwegen van 1000 na Christus via de middeleeuwen tot korter geleden hebben neergezet. Deze huizen komen uit heel Noorwegen en zijn naar het terrein van het museum verplaatst. Al waren een aantal huizen ook replica’s van het origineel. Grappig om te zien. Maar het moet toch behoorlijk koud zijn geweest in die huizen in de winter. Niet heel comfortabel.
Daarna gingen we, omdat het museum op een schiereiland gelegen is, en het 23 graden en zonnig was (ja ik weet het, in Nederland was het nog warmer) naar het strand. Hier heerlijk een middagje gezeten. Aan het einde van de middag gingen we naar het centrum van Oslo en hebben we bij een Thais restaurant gegeten. Voelde echt weer als vakantie.
Daarna nog even wat foto’s van de afgelopen vier weken op mijn laptop gezet en toen was ook de woensdag ook alweer bijna voorbij.

Donderdag stond in het teken van een beetje studeren maar vooral ook wat boodschappen doen voor de treinreis naar Bergen. En uitgebreid skypen met Emilie. (Zoo leuk!) Heerlijk dagje dus weer. Daarna gegeten en nog even een poging gedaan om een uurtje te tukken want hoeveel daarvan vannacht in de trein komt weet ik niet. We gaan het zien. Over een uurtje gaan we richting de trein. Ik ben benieuwd.

Foto’s van deze week komen later. En ook een uitgebreid verslag van Bergen.

Se deg senere!

Isabelle