Over BI en mijn vakken - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isabelle Heijningen - WaarBenJij.nu Over BI en mijn vakken - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isabelle Heijningen - WaarBenJij.nu

Over BI en mijn vakken

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

31 Augustus 2016 | Noorwegen, Oslo

Hei!

Het is nu woensdagmiddag dus dat betekent weekend! Dus tijd om even nog wat te schrijven.
Ik had beloofd om ook nog een keer wat te vertellen over de universiteit zelf.
De universiteit is, zoals ik volgens mij al eerder heb geschreven, slechts een halte van mijn metrohalte af. Alleen de wandeling naar de metro is even 10 minuten. Maar dan heb je meteen je ochtendwandeling gehad. En bij de universiteit stopt de metro echt letterlijk voor de deur. Ideaal.

De universiteit waar ik nu tijdelijk aan studeer heet BI Norwegian Business School. Zoals de naam al zegt, het is dus een business school.
In Noorwegen hoef je voor openbare universiteiten zoals bijvoorbeeld de Universiteit van Oslo geen collegegeld te betalen. Voor BI moet je dat wel.
Dat het een “exclusieve” universiteit is zie je heel erg goed terug in de manier waarop mensen zich op de universiteit kleden. Waar je in Nederland vooral in een shirtje en een spijkerbroek naar de universiteit moet gaan ben je dan op BI zwaar underdressed. De studenten lopen hier met de meest fancy outfits rond.
Verder is het een heel mooi universiteitsgebouw met heel veel licht en super modern. Qua onderwijskwaliteit is de universiteit kennelijk ook erg goed want het heeft een aantal accreditaties. Net zoals de Erasmus dat ook heeft.
Goed. Dat was het een beetje over de universiteit zelf. Nu verder over de vakken die ik heb. Ik heb op maandag tot en met woensdag college. Dus dat is zeer overzichtelijk.

Op maandagochtend begin ik om 11.00 uur met Shipping Management.
Dit gaat over verschillende vrachtschepen en in wat voor een rechtsvormen de achterliggende bedrijven opereren. Ook gaat over de effecten van bijvoorbeeld de economie op de wereldhandel en daarmee op de scheepvaart. Zo wordt 90% van de vracht met schepen getransporteerd. Ook gaat het over de kosten die bij dit vervoer komen kijken.

Op dinsdagochtend begin ik om 8.00 uur, wat een heerlijke tijd ;), met Logistics and marketing channels.
Dit vak bestaat uit een logistiek deel. Waarbij het met name gaat over de cyclus van grondstof tot product en de verschillende partijen die hierbij een rol spelen. Het marketing deel gaat meer over het hoe het ook daadwerkelijk verkopen van de producten.

Vervolgens heb ik een paar uur pauze en dan mag ik nog een keer op voor een college van 14.00 uur tot 17.00 over Organising the shipowning entity.
Organising the shipowning entity gaat meer over de bedrijven die achter de schepen zitten. Hierbij komt een beetje rechten kijken en ook de organisationele vorm van het bedrijf. En bijvoorbeeld samenwerkingen met andere bedrijven in de vorm van allianties of joint ventures. En dat dit ook niet altijd is toegestaan omdat de bedrijven dan teveel een monopolie in handen krijgen.

Op woensdag is het alweer bijna weekend en heb ik alleen nog maar van 11.00 tot 14.00 uur Norwegian Culture and History,
Zoals de naam van het vak al zegt gaat dat over de Noorse geschiedenis (van de prehistorie via de Vikingen naar de moderne tijd) en de cultuur. Ik heb dit vak gekozen omdat ik het wel leuk vond om een beetje wat van het land te weten waarin je toch 5 maandjes woont. Ook hebben we hier volgende week een tripje mee op de planning staan naar het Norsk Folkemuseum.

Maar goed. Voor de tweede collegeweek zitten de colleges er dus alweer op.
Inmiddels staat ook het eerste tripje op de planning. We gaan naar de Trolltunga! Voor wie niet weet wat dat is, niet heel gek, ik zou het even Googlen. Of naar de bijgevoegde foto kijken. ;)
Het is een wandeling van 23 kilometer totaal waar je ongeveer 10-12 uur over doet. Dus dat gaat een behoorlijke wandeling worden. Ben benieuwd.
Naar de Trolltunga gaan we met een hele groep van 53 mensen.

Ook gaan we zo met een aantal eten en kijken of we naar Bergen ook een tripje kunnen plannen. De spoorroute naar Bergen schijnt namelijk een van de mooiste routes te zijn. En ook Bergen zelf schijnt erg mooi te zijn. Dus dat willen we natuurlijk niet zomaar voorbij laten gaan.
Over de eerste dagen van deze week en de nog komende dagen komt van het weekend wel weer een verslag.

Ook zal ik binnenkort wat meer schrijven over waar ik precies woon. Maar anders wordt het wat veel leesvoer in een keer.

Se deg senere!

Isabelle

  • 02 September 2016 - 21:22

    Leo Sedee:

    Hoi Isabelle, zo'n collegeweek van 3 dagen is wel heel aantrekkelijk! Leuke vakken heb je gekozen. Die spreken mij als haven- en vervoerseconoom wel aan. Veel succes en geniet met volle teugen.

  • 06 September 2016 - 22:23

    Isabelle Van Heijningen:

    Hoi Leo! Ja, het is zeker niet verkeerd. Al moet er daarbuiten natuurlijk ook nog wel wat gestudeerd worden. Ik ben ook wel blij met mijn keuze voor mijn vakken moet ik zeggen! Dankjewel, dat gaat wel lukken denk ik zo.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Isabelle

Actief sinds 14 Juni 2016
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 89624

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2016 - 31 December 2016

Uitwisseling Oslo

Landen bezocht: