Week 10: verjaardag, college en bitterballen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isabelle Heijningen - WaarBenJij.nu Week 10: verjaardag, college en bitterballen - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isabelle Heijningen - WaarBenJij.nu

Week 10: verjaardag, college en bitterballen

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

22 Oktober 2016 | Noorwegen, Oslo

Hei!

Vrijdag was het dan zo ver. Nadat ik donderdagavond mijn verjaardag alvast een soort van had gevierd en vrijdag overdag had gestudeerd, kamer opgeruimd, boodschappen gedaan, dat soort huiselijke dingen, kwamen ’s avonds papa en mama en Boudewijn en Maurits aan in Oslo. Vervolgens konden we met zijn allen gezellig vanaf het vliegveld naar het appartement. Waar ik kon blijven slapen, zodat ik een soort van weekendje “vakantie in eigen stad” had. Helemaal gezellig.
Nog voordat we bij het appartement waren was het al 0.00 uur, dus waren we 21 jaar. En dat voor Oslo Centraal station. Wie wil dat nou niet?
Na uiteindelijk het appartement gevonden te hebben was het tijd voor nog even wat drinken en wat lekkers. Wel had ik vanwege de boodschappen die ik hiervoor had gedaan de grootste koffer van allemaal. Best een prestatie als je eigenlijk misschien wel de kleinste koffer zou moeten hebben.
De volgende ochtend een uitgebreid verjaardagsontbijt, inclusief “21” ballonnen. Helemaal gezellig, met zijn allen ontbijten.
Vervolgens kon de tour door Oslo beginnen: kamer, universiteit, Operahuis, Ferry langs alle eilanden voor de kust van Oslo, Koninklijk Paleis….. Vervolgens gingen we even naar huis want op zondag zijn de winkels hier dicht dus moesten er nog even boodschappen worden gedaan voor de aankomende 1,5e dag. Daarna gingen we uit eten bij een restaurant. Hoe feestelijk wil je het hebben? Al is sightseeing meestal niet de typische verjaardag. Maar ik heb ervan genoten.

Zondag moest de rest van Oslo nog even bekeken worden. Want zo’n weekend is maar kort. Eerst naar het Vigelandspark, toen naar de skischans (de Holmenkollen) en toen op aanraden van de ober van het restaurant op zaterdagavond naar het mausoleum van Emanuel Vigeland, de broer van Gustav Vigeland, degene die de beelden maakte die in het Vigelandspark staan. Dus ook ik heb nieuwe dingen gezien dit weekend. Helemaal leuk. Daarna weer terug naar het centraal station want helaas vloog Maurits zondagavond al terug. Nog even spannend met de treinstaking (wist niet dat ze daar hier ook aan deden) maar het viel uiteindelijk mee en Maurits vertrok gewoon met de trein naar het vliegveld.
Vervolgens gingen papa, mama, Boudewijn en ik naar het appartement om vervolgens bij de overbuurman, een pizza/tapasrestaurant, te gaan eten. Helemaal gezellig.
De volgende ochtend konden we, na een laatste gezamenlijk ontbijtje, met zijn allen naar het centraal station. Ik om naar mijn kamer en dan naar college te gaan, de rest om weer naar Nederland te vliegen.
Samenvattend had ik me geen betere verjaardag kunnen wensen! Met als beste verjaardagscadeau dat papa, mama en de jongens langskwamen. Bedankt!! Want het was toch wel heel gezellig dat ze langskwamen.

Maandag mocht ik na het afscheid meteen weer terug in mijn normale ritme: gewoon college. Echt gek hoe het dan binnen no-time is alsof ze nooit op visite zijn geweest. Maar goed, we vatten het maar positief op dat ik hier zo mijn normale ritme heb dat je daar weer snel in zit.
Dinsdag had ik weer een heerlijk lange dag. De eerste uren vielen me zwaar, maar dat kwam doordat ik toch wel een beetje moe was van het verjaardagsweekend. Kwestie van een nachtje beetje wat meer op tijd naar bed en dan is het weer goed.
Wel merkte ik weer wat een verschil een docent eigenlijk kan maken. De gastdocent die we dinsdagmiddag hadden kon namelijk goed vertellen, wat het zoveel interessanter maakt. En ervoor zorgt dat je je aandacht erbij kan houden.
Woensdag werd de korte collegeweek van de week daarvoor gecompenseerd. Ik had van 11.00 uur tot 20.00 uur college. Ik moet zeggen dat ik onder de indruk was van het aantal mensen dat bij het college was van 17.00-20.00 uur. In Nederland is het vaak nog rustiger bij een van 11.00-13.00 uur college. En dat is niet omdat we hier in gigantische groepen college hebben.
Donderdag was een normaal dagje, maar voor het einde van de middag stonden de leuke dingen op het programma. We gingen op zoek naar wat halloween-accessoires. Helaas was ik er wel pas een uurtje later dan afgesproken. Ik dacht namelijk dat het slim was om de bus te pakken naar het centrum (kan je hier voor de deur instappen, iets met te lui om te 10 minuten naar beneden voor de metro te lopen.) Goed. Dat was het dus niet. Want om 15.45 uur kom je dan dus kennelijk in een dikke file. Dus nu over een stukje wat 5 minuten met de metro is bijna een uur over gedaan met de bus. Beetje jammer. Weten we ook weer dat we dat niet moeten doen dus. Zo leer je elke keer weer wat. ;) Na de hele stad doorgelopen te zijn hebben we nog niet een specifieke outfit, maar komt nog wel goed. Maar we moesten naar Café Amsterdam. Want daar gingen we onze studiegenootjes kennis laten maken met bitterballen en kaassoufflés. En ze vonden het lekker! Met name de kaassoufflés vielen in de smaak. In het café kon je trouwens zelfs Nederlands praten want de bediening kwam uit Nederland. Best grappig. Na de borrel bleven we hangen voor het avondeten. Dit werd een kroket met frietjes. Verder best gezond dagje hoor. ;) Maar het was wel gezellig.
Vrijdag gewoon weer studeren. Al heerste er wel de spanning van wanneer het brandalarm af zou gaan. Dat zouden ze namelijk tussen 12.00-13.00 uur testen. Om 12.45 uur ging hij af. Ik kan jullie geruststellen; het ding maakt zo’n nare herrie dat mocht er hier brand uitbreken, dan hoor ik dat zeker. De plannen voor de avond bleven tot het laatste vaag. Maar uiteindelijk werd besloten toch nog even voor een drankje af te spreken in een bar. Heel erg gezellig.

Ook bedacht ik me gisteren dat ik hier nog maar precies 2 maanden ben voordat ik naar huis vlieg. Zo snel al! Betekent trouwens ook dat mijn tentamens over ongeveer 5 weken zijn. Dus ik ga maar weer snel verder met daarvoor alvast echt goed voor te gaan studeren.

Se deg senere!

Isabelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Isabelle

Actief sinds 14 Juni 2016
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 89675

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2016 - 31 December 2016

Uitwisseling Oslo

Landen bezocht: