Bergen! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isabelle Heijningen - WaarBenJij.nu Bergen! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isabelle Heijningen - WaarBenJij.nu

Bergen!

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

13 September 2016 | Noorwegen, Oslo

Hei!

Donderdagnacht was het zover: we gingen naar Bergen. Een poging voor een powernap aan het eind van de middag was vanwege een net iets te hoog energielevel mislukt. Helaas.
Om 22.45 uur hadden we afgesproken op Oslo Centraal Station zodat we zeker ruim op tijd zouden zijn voor de trein en rustig opzoek konden naar onze stoelen.
De trein leek een beetje op de ICE naar Berlijn, voor wie daar wel eens in heeft gezeten. We zaten bij een vierzitter en nog een extra stoel. Ideaal met lekker veel beenruimte.
Eenmaal geïnstalleerd met al onze spullen (ja je neemt wat mee voor een paar dagen) kon de reis beginnen. Onderweg naar Bergen zou de trein gedurende de hele reis een aantal tussenstops maken.
Het licht ging na een half uurtje/uurtje uit en het nachtlicht aan. Dit gaf de mogelijkheid om misschien toch nog wat slaap te pakken. Helaas lukte dat niet helemaal… De stoel was daarvoor toch niet ideaal. Want je kreeg toch lichtelijke kramp overal, maar ach. We zijn nog jong dus we moeten het aankunnen.

Gedurende de nachtrit konden we helaas niet zoveel zien van de omgeving. Ja dat heb je als het nacht en dus donker buiten is. Om 6.50 uur kwamen we aan. Via Airbnb hadden we een appartement gevonden. Officieel mag je daar vanaf 14.00 uur, maar in dit geval konden we er al eerder in. Omdat de verhuurder al eerder vertrok. Ideaal. Dus nadat we de spullen hadden neergezet en rustig even hadden gezeten en ontbeten konden we de stad in. Omdat het vrijdag weliswaar bewolkt was, maar niet regende, gingen we met de Floibanen omhoog. Dit is een soort van tandradbaantje waarmee je steil de berg op kunt. Vanaf het eindpunt heb je dan een uitzicht over heel Bergen. Heel mooi. Bovenop de berg nog een korte wandeling gemaakt en toen zijn we weer naar beneden gegaan. Daarna hebben we het stadscentrum van Bergen verkend, heel schattig. Al denk ik dat het tijdens het hoogseizoen ook behoorlijk druk en toeristisch kan zijn in de kleine straatjes. Na een beetje rond te hebben gelopen gingen we richting de supermarkt en het appartement. Daar even gezeten weer en toen vervolgens Sushi gaan eten. Toch een soort van Noors met vis erin. ;) Omdat het toch wel een korte nacht met aansluitend een lange dag was geweest gingen we lekker in het appartement film kijken. Al kostte het iedereen al genoeg moeite om daarbij zijn ogen open te houden.

De volgende dag een beetje uitgeslapen en vervolgens na een heerlijk ontbijtje naar het Bergen Old City museum gegaan. Hier staan, net zoals laatst bij het Volksmuseum, een aantal huizen van de afgelopen eeuwen. Compleet met tandarts, kapper en bakker. Voor wie niet van de tandarts houdt: wees blij dat je toen niet leefde want het gereedschap van de tandarts zag er meer uit als een martelwerktuig.
Gelukkig was het ook, ondanks de slechte weersverwachting, ook vandaag droog. Dus konden we lekker buiten onze lunch op eten. En vervolgens, nadat we met de bus teruggingen naar het huidige Bergen, nog even rondlopen. Ook nu moesten er weer boodschappen gedaan worden. Zaterdagavond werd het zelfgemaakte pizza en het was heerlijk. Daarna nog het nachtleven van Bergen verkend.

Zondagochtend moesten we om 11.00 uur het appartement uit en om 11.59 uur de trein hebben. Dus zondagochtend alleen nog maar ingepakt en opgeruimd. Keurig op tijd voor de trein waren we klaar voor de terugreis. Waar we ons qua treinrit erg op hadden verheugd. En de beloofde prachtige uitzichten waren niet gelogen. Want waar het eerst een behoorlijk ruig terrein was, kwamen we vervolgens langs de meest mooie blauwe meren en ging werd het landschap steeds glooiender. Echt prachtig. Bovendien kwam ook de zon behoorlijk tevoorschijn. Geen straf dus om naar buiten te kijken. Om 19.07 uur, een ruime 7 uur na vertrek, kwamen we weer aan op Oslo Centraal en was er een einde gekomen aan een heerlijk, maar ook wel lichtelijk vermoeiend, weekend.

Maandag begon het gewone leven namelijk weer. Maar niet voor lang, want vrijdag gaan we naar de Trolltunga. En voor wie het opgezocht heeft en zich zorgen begint te maken: dat is niet nodig. Want vanaf 15 september (dus net voordat wij komen) is het verplicht om onder begeleiding van een gids de wandeling te maken. Dus geen zorgen. ;)

Later volgt weer een weekverslag!