Week 6 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isabelle Heijningen - WaarBenJij.nu Week 6 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isabelle Heijningen - WaarBenJij.nu

Week 6

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

23 September 2016 | Noorwegen, Oslo

Hei!

Precies 6 weken, bijna anderhalve maand alweer. Gekkigheid.
Ook deze week weer een weekverslag. Uitgebreid heb ik al geschreven over de Trolltunga trip dus dat moet ik maar niet herhalen. Dan worden mijn verhalen nog langer dan dat ze nu al zijn.

Zondagavond nog even gezellig Skypen met papa, mama, oma, Boudewijn (op de achtergrond) En ja ik brandde me idd aan de oven Boudewijn. Je voorspelling kwam uit. (Iets teveel haast, moet je nooit doen.) Maar goed, nu zijn mijn handen weer symmetrisch want op mijn rechterhand zat al een plek van 4 maanden geleden. Ach, veel handiger ben ik hier dus helaas nog niet geworden in Oslo. Maar goed, voor de rest kunnen we er wel mee leven. En het is wel een soort van artistieke/wiskundige vorm. Een soort van normale verdeling voor de wiskundigen onder ons.
En, zoals de bekende uitspraak is “voor je 80ste is het over.” Dus daar gaan we maar vanuit.

Maandag begon het normale leven weer. Voor college nog maar even een uurtje wat aan voorbereiding voor het college gedaan. Gelukkig was het college nu weer van de verantwoordelijke vakdocent. Wat ervoor zorgde dat er iets meer tempo in het college zat dan de afgelopen weken. En dus ook leuker.
Na college werd er een bezoek gebracht aan Grønland. Voor de Utrechtenaren onder ons. Vergelijk het met Lombok. In ieder geval, de groenten zijn goedkoper dan in de supermarkt.
’s Avonds dan ook een heerlijke salade gegeten. Ja, ik let wel een beetje op de vitaminen af en toe hoor.
Verder maandagavond gestudeerd, want het is leuk zo’n weekend, maar studeren moet ook gebeuren. Ohja, en mijn kamer opgeruimd, want jeeeetje wat heb je een zooi als je zo’n weekendje weggeweest bent. Het was echt een prestatie van wat voor een chaos je ervan kunt maken. Maar goed, het is allemaal weer netjes.

Dinsdagochtend weer vroeg. Wel vind ik Logistics and Marketing channels nog steeds een leuk vak. En is het goed te begrijpen. Al scheelt het wel dat tot nu toe een groot deel van de stof overeen komt met wat ik al eerder op de Erasmus Universiteit gehad heb.
Daarna hadden we in plaats van het college Organising the Shipowning entity en uitstapje. Het uitstapje ging naar de Norwegian Shipowners’ Association. Hier kregen we een lichte lunch. Maar goed, het was zoveel dat ik me afvroeg wat ze onder een normale lunch verstaan. Maar het was lekker: wraps met kip, zalm of taco vulling.

Daarna hadden we een lezing over hoe het nu met de economische situatie van de scheepvaart ging. Niet super goed helaas. Maar ach, ze waren nog niet pessimistisch want de scheepvaart heeft zich kennelijk altijd al in fluctuerende economische situaties begeven en ze kwamen er tot nu toe altijd weer bovenop. Daarna hadden we nog een andere lezing. Deze ging met name over de impact op het milieu. En ook over het streven om scheepvaart onschadelijk te maken voor het milieu. Ondanks dat het nu al een van de meest milieuvriendelijke vervoersmethoden is.
Rond een uurtje of 14.15 uur zaten beide lezingen erop. Best wel aantrekkelijk want normaal is de collegedag pas om 16.45 uur afgelopen. Daarna naar huis om weer verder te studeren.

Woensdag was het tijd voor het laatste college van de week. Dit keer over de geschiedenis van Noorwegen vanaf 1945 tot nu. Hiermee is dan ook het geschiedenisdeel van Norwegian Culture and History afgesloten en gaan we de komende weken ons vooral op het cultuurdeel richten. Na het college nog even gestudeerd en toen naar huis om met Floor te skypen. (Gezelligg!)
Daarna nog even gesproken met papa en mama. Al loopt dat even vaak wat uit. Maar ach, het is wel gezellig.

Donderdag stond er nog een Skype-date op de planning. Helemaal leuk! Verder weer lekker gestudeerd, toen gegeten en toen was het tijd voor de officiële aftrap van het weekend. We gingen naar een pre-party. Al presteerden we het wel om eerst de verkeerde kant op te gaan met de bus. Maar ach, we kwamen er al snel achter en konden precies overstappen op de bus die we eigenlijk toch al wilden nemen. Dus de schade bleef beperkt. Daarna gingen we de stad in. Want daar was een feest (met GRATIS toegang.) Om een uurtje of half 1 was het toch best wel verleidelijk om de laatste metro te nemen en zo lekker gemakkelijk thuis te komen. Dus dat toch maar gedaan. De nachtbus rijdt namelijk alleen vrijdag en zaterdagnacht. Dan merk je wel altijd wel weer hoe makkelijk het eigenlijk is in Nederland om gewoon op je fiets te kunnen stappen. Maar ach, je moet altijd iets hebben om weer voor naar huis te verlangen, anders bleef ik hier. ;)

Vrijdag, vandaag. Een van de eerste echt regenachtige dagen. Inclusief zelfs een lichte, korte, klap onweer. Maar goed, dat is een heerlijk excuus om een grote dikke warme trui aan te trekken (zit zoo lekker!) en warme thee te drinken. Bovendien stond ook vandaag studie op het programma. Dus dan kom je ook niet in de verleiding om naar buiten te gaan. Vanavond gaan we wel naar buiten want dan gaan we crêpes eten bij een van de Franse meisjes hier. En we gaan proberen uit te vinden wanneer naar het Noorderlicht te gaan. Maar aangezien dit na de tentamens moet en voordat iedereen weer naar zijn eigen land vertrekt wordt dit nog een uitdaging met zoveel verschillende plannen en terugvluchten enzo. Maar we gaan ons best doen. Ben benieuwd, maar hoop dat het lukt. Want dat zou natuurlijk wel heel gaaf zijn.

Ohja, en omdat we natuurlijk allemaal uit andere landen en dus met andere talen komen zijn we elkaar de meest essentiële zinnen aan het leren: "Goedemorgen.", "Ik heb het koud", "Ik wil graag douchen.", "Dankjewel." "Ik wil graag een biertje." En nog wat zinnen. Al moet ik nog wel even oefenen op dat Pools. Wel is het grappige dat het Poolse meisje het beste is met de Nederlandse "g"-klank. Voor de Fransen zijn die harde klanken veel moeilijker.

Se deg senere!

Isabelle