Week 16 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isabelle Heijningen - WaarBenJij.nu Week 16 - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Isabelle Heijningen - WaarBenJij.nu

Week 16

Blijf op de hoogte en volg Isabelle

02 December 2016 | Noorwegen, Oslo

Hei!

Na vrijdag zoals verwacht niet zo heel veel bijzonders te hebben gedaan, zaterdag weer de hele dag gestudeerd. ’s Avonds ging ik met een van mijn huisgenootjes lasagne maken en eten. Wel zo gezellig. Zeker als je het grootste gedeelte van je dag weinig hebt gepraat en alleen maar hebt geleerd. Beetje sociaal contact is dan ook wel leuk. ;)

Ook zondag stond er vooral studie op het programma. Daarnaast ben ik nog even naar buiten geweest. Ook wel lekker. Maar ook met een doel: de tentamenlocatie vinden. Waar ik in Nederland mijn tentamens altijd gewoon op de universiteit zelf heb, zijn ze hier ook op externe locaties. In dit geval moest mijn tentamen in een tennishal zijn.
Het was maar goed dat ik er even naar opzoek ging (of in ieder geval dat idee had ik zondag nog.) Want Google Maps, mijn trouwe buddy, liet me een beetje in de steek in dit geval. Want hij stuurde me een industrieterrein op en de route liep dood. Want hij wilde me over een brug sturen die alleen maar toegankelijk was voor auto’s. Omdat ik graag nog wat langer blijf leven heb ik die dan ook maar niet overgestoken maar ben ik in plaats daarvan maar richting de metro terug gegaan. Want daar had ik namelijk wel een bordje “tennishal” gezien. Maar goed, toen was ik nog braaf Google Maps aan het volgen.
Vervolgens kwam ik dan ook uit bij de tennishal. Al was het adres wat erop stond anders en de naam ook net anders. Maar goed, hij moest het wel een soort van zijn. Want verder waren er geen tennishallen in de buurt. Vervolgens richting huis, eten en nog even de boeken ingedoken. Verder op zondag ook nog ongeveer de hele fam gesproken, helemaal gezellig.

Maandag, de laatste dag voor mijn eerste tentamen. Daarom vooral nog de laatste dingen doorkijken. Ook had ik met een van mijn studiegenootjes op de universiteit afgesproken om nog even alles door te lopen. Was best wel een goed idee eigenlijk want zo konden we elkaar nog een beetje aanvullen. Daarna naar huis om daar verder te studeren.

Dinsdag om 14.00 uur stond mijn eerste tentamen gepland. Norwegian culture and history. ’s Ochtends alvast naar de universiteit gegaan want dan ben je er maar alvast en dan kon ik nog rustig wat dingen doorkijken. Vervolgens even een lunchpauze en toen richting het tentamen. Dit was een digitaal tentamen, dus we kregen allemaal een specifieke tentamencomputer toegewezen waarop dan het internet en de rest van de computer grotendeels zijn afgesloten en je alleen maar bij de dingen kan die je nodig hebt voor je tentamen (Word en de tentamensite.) Het tentamen ging volgens mij best wel goed. Er waren drie vragen waarvan we er van de eerste 2 één moesten kiezen om te beantwoorden. De keuze was tussen de Vikingen en de olie-economie. Ik heb voor de laatste vraag gekozen. De derde, verplichte, vraag ging over de ontwikkeling van de Noorse cultuur gedurende 19e eeuw.
We hadden 3 uur voor het tentamen waarvan ik er uiteindelijk iets meer dan 2 heb gebruikt, dus dat was helemaal prima. Geen tijdsdruk dus.
Daarna nog even op de universiteit gebleven want met een Canadees meisje die ook Organising the shipowning entity deed (mijn tentamen van woensdag) alles doorgesproken.
Vervolgens naar huis om de laatste dingen door te nemen en toen vooral veel wekkers gezet voor de volgende morgen. Mijn tentamen was namelijk op woensdag om 9.00 uur. En ik moest nog 20 minuutjes met de metro. De stress nam nog even iets toe door een vertraagde metro, kan ik altijd wel waarderen, met name tijdens tentamens, maar niet heus. Maar goed, hij kwam nog wel. Dus dat viel weer mee. En ach, ik ben toch altijd veel te vroeg. Aangekomen bij de bewuste metrohalte bleek mijn zoekactie van zondag nogal voor niets te zijn geweest want de hele metro stroomde leeg en liep in een grote stoet naar de tentamenlocatie. Maar he, we zullen maar denken dat ik daarover iets minder gestrest naar mijn tentamen was vertrokken die ochtend, dus het had toch wel een soort van nut gehad. Vervolgens zaten we, zoals verwacht, in een gigantische sportzaal. Echt mijn favoriete plaats om tentamens te maken maar niet heus. Doet me altijd een beetje teveel aan eindexamens (aka belangrijke tentamens) denken. Maar goed. Ook dit tentamen ging volgens mij wel redelijk! Dus het is altijd afwachten, maar opzich ben ik de hoop op een voldoende nog niet verloren.
Daarna ging ik de stad in voor wat sinterklaascadeautjes voor 9 december. Daarna vooral zo snel mogelijk naar huis gegaan en op mijn bed geploft. ’s Avonds heb ik me nog even richting de stad begeven voor een drankje met wat anderen. Wat erg gezellig was, maar iedereen was wel duidelijk ook moe van al het geleer want rond iets voor twaalven gingen we heerlijk allemaal richting huis. Maar het was wel leuk om weer even iets anders te doen dan alleen leren.

Donderdagochtend even een beetje “uitgeslapen.” Of in ieder geval ten opzichte van de andere weken. Want mijn volgende, en laatste, 2 tentamens zijn pas 14 december. Wel alvast langzaam donderdag daarmee begonnen, maar goed, voor nu heb ik het idee dat nog ver weg is. Vervolgens ’s middags naar het Sognsvann gelopen. En dat was weer helemaal bevroren! Hadden we eigenlijk niet zo bij stilgestaan, want het vroor wel, maar niet super hard. Was weer prachtig met een dun laagje sneeuw op het ijs. Daarna gingen we naar Kringsja, een van de ander campussen vlakbij het Sognsvann want daar gingen ze de lichtjes van de kerstboom aansteken. Bovendien hadden ze glühwein en koekjes. Helemaal gezellig. Vervolgens ook meteen bij een van de mensen thuis in Kringsja gegeten. Het werden gepofte aardappelen met salade en zalm, echt heerlijk. Vervolgens nog even thee gedronken en toen lekker naar huis gewandeld. Want dat is maar iets van een kwartiertje, iets meer misschien.

Vrijdag, vandaag. Tot nu toe heb ik de was gedaan, ben ik op zoek geweest naar mijn kamersleutel (die gewoon op mijn bureau bleek te liggen: #blind.) Ook een kaartje van papa, mama en de hond uit de bus gehaald (die er waarschijnlijk al een paar dagen/weken lag). Maar goed, dan vergeet ik mijn brievenbussleutel een paar dagen en dan kijk ik niet echt naar de post… Bovendien, zoveel post verwacht ik hier ook niet.
Nu een beetje studeren en dan vanavond nog een klein feestje. Dus ook even wat gezellige dingen nu doen.

Volgens mij zijn jullie weer helemaal op de hoogte zo van mijn doen en laten hier.

Se deg senere!

Isabelle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Isabelle

Actief sinds 14 Juni 2016
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 89625

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2016 - 31 December 2016

Uitwisseling Oslo

Landen bezocht: